7 Eylül 2014 Pazar

BUG OUT (SIVIŞMA) STRATEJİSİ

Merhaba,
Bir diğer temel hazırlıkçı stratejisi olan BUG OUT ile karşınızdayız. Bu strateji temel olarak normalde ikame ettiğimiz yerin haricinde bir noktada hazırlık yapıp, felaket anında bir şekilde bu noktaya ulaşıp badireyi bu noktada atlatmaya çalışmaktan ibaret. Bu stratejinin temellerinde bir kaç neden yatıyor. Birincisi normalde yaşanılan yerin hazırlıkçılık için yeterli alana sahip olmaması nedeniyle kısıtlı kaynağımızı hiç buraya harcamamak istememiz olabilir. İkinci bir neden ise yaşadığımız yerin yeterince güvenli olmaması olabilir. Sonuçta yaşanabilecek felaketten (deprem vb.) ya da bir ayaklanma durumunda kalabalık bir semtte bir apartman dairesinde ne kadar kalabilirsiniz. Tabi bu yöntem için gidebilecek en az ikinci bir mekanınızın olması lazım. Akrabalarınızın memleketteki evi, size ait bir bağ/dağ evi, bir arsadaki prefabrik yapı gibi bir mekana ihtiyacınız vardır. Yalnız burada daha da farklı bir strateji izleyen hazırlıkçılar da var. Bu arkadaşlar ikinci noktalarını direk ulaşım aracını nihai saklanma noktaları olarak seçebilmektedir. Tabi bu araç bir karavan, bir tekne ya da dönüştürülmüş bir otobüs olabilir.
Bu noktada önemli bir nokta da BUG OUT yapılması için zaman zaman bir BUG OUT VEHICLE (SIVIŞMA ARACI)'na da ihtiyacımız vardır. Eğer gideceğimiz gerde hazırlıklarımız tastamam ve gidiş yolumuz OFF-ROAD olmayan bir güzargah ise her gün bindiğimiz aracı düşünebiliriz. Ancak gideceğimiz yerde hazırlıklarımız tam değilse ve bir miktarını (ya da tamamını) yanımızda götürecek isek, veya gideceğimiz yere olan ulaşım OFF ROAD bir güzergah üzerinden olacak ise (ki felaket anlarında yolların tıkanması çok muhtemel olacaktır) her gün işe gidip geldiğimiz arabadan daha farklı bir vasıta düşünebiliriz. Genellikle sadece ulaşım amacıyla araç seçen yanlız hazırlıkçılar OFF ROAD bir arazi motorsikleti kullanarak hem tıkanıklıktan hem araç maaliyetinden hem de kulkanmadıkları aracı koyacak alandan tasarruf ederler. Ancak birden fazla kişi iseniz, ya da hazırlıklarınızın bir kısmı ya da tamamını yanınızda götürecekseniz 4x4 ve büyük bagajı olan pick up, stationwagon ya da jeep tarzı bir araç daha uygun olacaktır.
Eğer kalacağınız ikinci destinasyon aracınız olacaksa, yani aracınız bir karavan ise bu durumda iyi bir yol planı yapmanızda fayda var. Zira bu durumda oldukça fazla miktarda yakıta, aynı zamanda tarfikten etkilenmeyecek bir güzergaha ihtiyacınız olacak.
Oldukça ekstrem olan ama daha etkili olan bir yöntem ise BUG OUT VEHICLE(BOV) olarak bir tekne kullanılmasıdır. Bu yöntemle hem trafik gibi etkenlerden kurtulmuş olunur hem de eğer tekne yeterince büyük ise azımsanamayacak bir süreyi bu teknede geçirebiliriz.
BUG OUT VEHICLE(BOV) konusu çok derin bir konu olup sadece burada bahsi geçen örnekler ile sınırlandırılmamalıdır. Mesela bir dağ bisikleti ya da ufak bir zodyak da gayet güzel bir kaçış aracı olabilir.
Yanlız (sadece bu stratejiyi benimseyenler değil herkes için geçerli olmakla beraber) bu tarz bir eylem planında yakıt önemli bir yer tutar. Bu nedenle aracımızı her zaman faal ve belli bir mesafe (en azından bizi felaket noktasının ya da şehrin kalabalığının) uzağına atabilecek miktarda yakıtımızın olması gerekmektedir. Bunun için de etkin bir teknik depomuz ne zaman yaroya düşerse doldurmaktır. Yani iki katı benzinliğe giderek depoda en kötü yarım depo, ortalamada ise %75 depo yakıtla gezeriz ki C sınıfı dizel bir araç için bu en kötü 400 ortalamada ise 600km eder.
Kısaca BUG OUT stratejisinin avantajları ve dezavantajlarını düşündüğümüzde:
Avantajlar:
1- etki alanı büyük, yıkım oranı yüksek ya da uzun süreli felaketlerde badireden etkilenilmeyen bir yere gidildiği için uzun vadede başarı oranının yükselmesi
2-eğer araçta ikame edilmesi düşünülmüşse seyahat planı ve kaynak yönetimi düzgün yapılmışsa büyük bir esneklik sağlaması
Dezavantajlar:
1-felaketten sonra çok hızlı insiyatif alıp, eyleme geçilmesini gerektirdiğindem çok daha organize olmayı gerektirmesi (özellikle kaynakların bir kısmının BOV'a yüklenmesi ya da aile üyelerinin sağdan soldan toplanması gibi ulaşım planının kaotikliğinin artması gibi bir durumda)
2-tıpkı bir yılanın en zayıf olduğu anın deri değiştirdiği an olması gibi sizi ve hazırlıklarınızın intikal sırasında savunmasız olması
3-olası bir geçikme ya da kötü planlama nedeniyle aracınızla birlikte trafikte sıkışıp kalma riski(ya da deniz aracına yeterşnce hakim değilseniz deniz kaybolma gibi)
BİR SONRAKİ BAŞLIĞIMIZDA GÖRÜŞMEK ÜZERE...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder